O firmě

Vizitka, která vás bude bavit

9. ledna 2020
Vizitka, která vás bude bavit


Co je podstatou luxusních tiskovin? Co může příležitostným tiskovinám přidat na hodnotě?

 

Projekt Creative Hub pokračuje a prostřednictvím Facebooku a neotřelých setkání a workshopů se snaží účastníky a zájemce vzdělávat v oblasti zušlechťování tiskovin. Opomenut nemohl být pražský Ateliér Haškovec, který byl založen v roce 1996 na precizní práci Petra Haškovce.
Dnes se Ateliér pod jeho vedením specializuje především na reliéfní ražbu a další polygrafické technologie, jako je horká ražba s fólií, konvenční výsek, digitální výsek, gravírování a rastrování do kartonu.

 

Letterpress
U letterpressu, při kterém se používá raznice, je barva zatlačena směrem dolů. Vhodnou podložkou je co nejvíce volumézní karton, který dovoluje lepší stlačení a z druhé strany není vidět. Pokud chce zákazník použít materiál, který není dostatečně volumézní, lze slepit dvě podložky k sobě (nakašírovat) a může vzniknout zajímavý efekt na hranách tiskoviny při použití různě barevných podložek, nebo lze hrany tiskoviny obarvit, ať už byla použita jakákoli technologie. Barvu je pak možné protlačit libovolně hluboko jakoukoli technologií, aniž by byla aplikace vidět na druhé straně. Výsledek kašírování dává okolo 600 g/m2 a vzniká velmi silná tiskovina.

 

Ražba s fólií
Další metodou zušlechtění je ražba fólií. Fólie se umisťuje mezi papír a zahřátou raznici, která se dotkne papíru a fólie se na něj přichytí. Možné jsou dvě varianty aplikování. Buď se vyrobí speciální raznice a nanesení fólie a zreliefnění se provede už v jednom průjezdu, což je vhodnější u vyšších nákladů než u varianty druhé, kdy se při prvním průjezdu nanese fólie a a při druhém vzniká reliéf nahoru – emboss. V ateliéru Haškovec si můžete vybrat ze stříbrných, zlatých, matných, lesklých, nebo i pigmentových fólií, které nejsou opatřeny hliníkovým nosičem. Tato metoda zaručuje možnost razit do takřka jakéhokoli materiálu (i savého), v tom má navrch nad digitálními zušlechťovacími technologiemi. „Technologie v některých případech kombinujeme nejen se sítotiskem,“ dodal Petr Haškovec. Ve variantě např. UV laku má čirá ražební fólie ve srovnání se sítotiskem mnohem slabší tahy pro perfektní výsledek, naopak sítotisk je vhodnější u výroby mutovaných tiskovin, jelikož nepoužívá raznici.

 

Reliéfní ražba/slepotisk
Tato technologie se dělí na emboss a deboss, ražba je buď vystouplá, nebo zatlačená. Existují dvě možnosti, jak aplikace deboss docílit. Buď se provede pomocí kovové raznice jako embossová ražba, nebo se provádí letterpressem bez použití barvy, kdy v některých případech materiálu nelze docílit perfektní ostrosti. Neplatí však pravidlo, že větší plochy jsou vhodné pro letterpress a detaily pro kovovou raznici, jelikož proces vzniku ražby je rozdílný. Je nutné předem také zvážit vlastnosti materiálu, do kterého bude ražba provedena. Oběma způsoby lze docílit skutečně jemných detailů. Slepotisk je možné provést i bez použití fólie. Podle hloubky stlačení, vyhlazení dna a typu raženého materiálu je možné docílit změny odstínu v místěch ražby pro další zefektivnění tiskoviny.

 

Zadávání zakázky
Všechny zmíněné aplikace se mohou na jedné tiskovině kombinovat. Lze použít letterpress, vyrazit fólii, aplikovat slepotisk, digitální výsek pro získání požadovaného tvaru, a nakonec se mohou obarvit hrany pro větší exkluzivitu. Zadávání zakázky se tak může zdát trochu komplikované. Petr Haškovec však poznamenal: „Zákazníci se vždy ptají, jak mají zakázku naspecifikovat. Na to jim vždy odpovídám, že nejdůležitější je zmínit základní informace, jako jsou počet kusů, velikost ražené plochy a zda bude aplikace pasována na tisk, abychom v případě, že zákazník bude následně provádět tisk na digitálu, zamezili chybám v soutisku a navrhli jiné řešení, například letterpress nebo ofset, a předešli jejich nespokojenosti s výsledkem. Digitální stroje jsou opatřeny pouze čelní náložkou a tzv. skáčou, a to zákazníci většinou netuší. O aplikacích můžeme konzultovat.“

 

Přidaná hodnota
Zušlechtění příležitostných tiskovin, jako jsou například pozvánky, přidává tiskovině na míře exkluzivity. Představte si, že firma rozešle pozvánky vytištěné na ofsetovém papíru s gramáží 80 g/m2. Ty nikoho nezaujmou a pozvaní nebudou mít touhu se události zúčastnit. Pokud ale dostanou do ruky pozvánku na večírek, která bude reprodukována na kreativní papír, a ještě bude zušlechtěna například ražbou s fólii a logo bude tištěno letterpressem, zaujme je a stejně tak si o pořádaném večírku pomyslí, že bude stát za to. Kromě pozvánek se často v ateliéru věnují individuálním svatebním oznámením. „Zákazníci se často nechávají inspirovat pěknými a výpravnými návrhy, které objeví na Instagramu nebo Pinterestu,“ dodal Petr Haškovec. Mezi časté objednávky nastávajících manželů, které v ateliéru zpracovávají, patří i celé sety. Ke svatebnímu oznámení se přidruží třeba krabička s pralinkou a vše se nese ve stejném vizuálním stylu. Dále zušlechťují například desky s klopami, obálky, vouchery, certifikáty, diplomy, dopisní papíry, ale také vizitky, u kterých se dříve mohlo zdát, že jsou přežitkem doby. Dnes je důležité, aby vizitka zaujala a mezi množstvím vizitek, které například na oborovém veletrhu posbíráme, zářila. Vizitka na nás dost prozradí nejen svým obsahovým sdělením. Podstatný je první dojem, který může být nejen vizuální, ale i haptický, a zkrátka nás musí celkový vizuál bavit.